* Fijne feestdagen *

Autoaanpassingsbedrijf
We zijn langs een autoaanpassingsbedrijf geweest. Hier hebben we heel veel informatie gekregen. Op afspraak gingen we erheen. Er werd uitgebreid de tijd genomen voor een gesprek om de beperking van Tim te inventariseren en welke aanpassingen aan de bus noodzakelijk zijn. Even grofweg de belangrijkste punten, waaraan moet je nu denken bij het aanpassen van de bus voor Tim:

  • Er komen 2 stoelen op de voorste rij. Zo kan je in geval van calamiteiten tijdens het rijden nog naar achter naar Tim toe. Wat je vaak ziet is dat er een bankje voor twee personen op de voorste rij zit, plus de bestuurders stoel.   
  • Daarachter komen 2 stoelen naast elkaar geplaatst op een rails. Tussen deze stoelen komt dan de rolstoel voor Tim, zodat hij dus in het midden zit. Met behulp van deze rails kan je nog variëren in indeling, mocht het voor Tim toch prettiger zijn om aan het raam te zitten.
  • Plaatsen van elektrische rolstoelhaken, om Tim’s rolstoel te vergrendelen aan de bus tijdens het rijden.
  • Smal opklapbaar verschoonbedje van twee meter lang, zodat Tim onderweg verschoond kan worden. We willen graag dat de bus 15 jaar mee gaat. Tegen die tijd is Tim ruim 21 jaar.
  • Verlichting achterin.
  • Luchtvering. Een bestelwagen is berekend op heel veel kilo’s bagage. Dit gewicht zullen wij nooit halen. De vering zal daarom vrij stug zijn. Een bestelwagen is niet berekend op personen vervoer en zeker niet achterin. Tim zal flink met zijn hoofd op en neer schommelen en helemaal kapot en overprikkeld aankomen op plaats van bestelling. Tim is extreem prikkelgevoelig. Normale vering is onwenselijk voor Tim.   
  • Standkachel en isolatie omdat het anders achterin heel koud is. Een bestelwagen is namelijk maar van dun plaatstaal gemaakt. Voorin zit wel een kachel zoals in elke auto. Deze zou een dubbele cabine kunnen verwarmen, maar zeker geen hele bus. Omdat Tim prikkelgevoelig is, moeten ook temperatuurschommelingen worden beperkt. Tim beweegt weinig doordat hij in een rolstoel zit. Hij heeft het daardoor sneller koud.
  • Electrische rolstoellift achterin bij de deuren. De achterdeuren gaan open en vervolgens klapt het plateau naar buiten wat naar beneden zakt. Dan rij je de rolstoel erop en wordt deze als een lift naar boven getild. Het plateau van de lift is dan gelijk aan de hoogte van de bus. De rolstoel kan dan met Tim erin zo de bus in worden gereden.   
  • 230V aansluiting voor het opladen van een eventueel toekomstige elektrische rolstoel.
  • Dubbele accu. Om de verlichting, de standkachel en het 230V stopcontact van elektra te voorzien, is er een extra accu nodig. De accu van de auto is onvoldoende. Deze hoofdaccu mag niet leeg raken, anders kan de bus niet meer gestart worden.

In eerste instantie dachten we dat de aanpassing ongeveer 15.000 euro zal kosten. Maar het zal meer richting de 25.000 euro zijn. Deze kosten staan los van de aanschaf van de bus.

Fiat dealer
We zijn gaan kijken bij Fiat Blom in Hazerswoude naar het model Fiat Ducato. We hebben verschillende lengtes gezien. Hierin moeten we een keus maken: welke lengte is voor ons geschikt? Met schilders tape hebben we een aantal zaken in de bus ‘ingetekend’. Dit was heel waardevol zodat we konden zien hoeveel ruimte alles in neemt en of alles past. Zoals de afmeting van de tillift, de lengte en breedte van het verschoonbedje en de ruimte die de stoelen op de 2e rij innemen. Zo konden we heel goed zien hoe alles in de bus past. We willen namelijk een zo kort mogelijke bus, maar hij moet lang genoeg zijn om alles mee te nemen.

We hebben een proefrit gemaakt. Zo konden we ervaren hoe zo’n bus nu rijdt. En luchtvering, merkte we, is echt noodzakelijk. Wij reden in een lege bus. Dus dat is te vergelijken met hoe wij gaan rijden. Wij nemen geen zware zakken cement mee en geen bergen gereedschap. We vonden het toch wel spannend in zo’n grote hoge gloednieuwe bus te rijden, dus reden we met de verkoper mee.

Ford dealer
Bij Ford Schakel in Woerden zagen we van het model Ford Transit de 2 uiterste modellen: het kortste en laagste model (dit model heet Ford Transit Custom); en het langste en hoogste model (model Ford Transit). Het was goed om in beide modellen te staan. Bij het laagste model realiseerde we ons dat dit echt veel te laag is. Je hebt hierin geen stahoogte. Voordeel is dat je vaak nog wel in parkeergarages past. Doordat we Tim zoveel tillen, beginnen we lichamelijke klachten te krijgen. Gebukt een bus in lopen met een rolstoel, om vervolgens ook nog de rolstoelhaken vast te maken en andere spullen de bus in te tillen, constant gebukt, gaat je rug kosten. Het langste model is echt heel erg lang, zoals je vaak een DHL bus ziet rijden. Een flink slagschip waar je toch echt wel in moet leren rijden. Even boodschappen doen en in- en uitparkeren bij de Jumbo, wordt dan een hele uitdaging. Onze voorkeur gaat uit naar een lengte hier tussenin. En hoogte waarin we kunnen staan. Dus helaas geen parkeergarages meer. Waar we dan bij ziekenhuizen kunnen parkeren, wordt dan nog een uitdaging.

Tussenstand statiegeldactie bij Coop
Zoals je weet, doen we mee met de statiegeldactie bij de Coop in Noorden. Nu, na een paar weken, hebben we al een eerste tussenstand: 64,80 euro. We zijn hier echt blij mee! Dank je wel lieve mensen dat jullie ons zo steunen. De actie bij de Coop Noorden loopt nog gewoon door. Hier zijn we de Coop in Noorden heel erg dankbaar voor.

Het idee van een statiegeld actie is overgenomen door mijn ouders. Ze zijn bij de AH in Nijmegen naar binnen gestapt. Daar mogen we in november 2020 mee doen met deze actie. Geweldig dat we, ondanks dat het nog zo lang duurt, mee mogen doen.

Mijn schoonouders in Friesland zijn met een soortgelijke actie bezig bij de Coop in Winsum. Hein leidt een jeugdgroep bij ons in de kerk. De tieners van deze jeugdgroep willen ons helpen en proberen in Nieuwveen ook een statiegeldactie op te zetten. Ze hebben dit ook bij AH in Nieuwkoop voor ons geregeld. En daar mogen we in januari en februari mee doen met de statiegeld. Dat is al over twee weken!

Volle kracht vooruit
Crowdfunding klinkt makkelijk. Je verhaal vertellen en hopen dat mensen je financieel steunen. Maar zo makkelijk is het niet. Wat doen we zoal om de bus voor Tim onder de aandacht te krijgen? Ik schrijf regelmatig deze blog. Hierin lees je de laatste actuele stand van zaken, zoals hoe het met Tim gaat en hoe hij zich ontwikkelt en over de bus. Naast de tekst, staan hier foto’s bij. Deze zoekt Hein uit, maakt deze op en plaatst ze op de website erbij. Met een blog zijn we toch meerdere avonden bezig. Als er iets te vermelden valt, schrijf ik een persbericht naar alle kranten hier in de regio. Hein heeft een groot deel van de website in het Engels vertaald. Dat is echt een flinke klus. Ook op Facebook vertellen we wat ons bezig houdt over Tim. Daarnaast hebben we een nieuwe pagina aangemaakt op LinkedIn. LinkedIn is net zoiets als Facebook, maar dan voor zakelijke connecties. Omdat hier veel Engelse contacten bij staan, hebben we besloten de belangrijkste stukken van de website te vertalen. Verder speuren we het internet af naar goede doelen die ons zouden willen steunen. Het jaar loopt af, dus het geld van deze doelen is meestal op. We zijn nu al bezig met voorbereidingen om in het nieuwe jaar deze fondsen te benaderen. Vaak is het ook zo dat je niet zelf een brief kan schrijven met de vraag om financiële hulp. Iemand of een of andere instantie moet je voordragen. Er gaat heel veel tijd zitten in lobbyen en contacten te leggen. En dan is het nog maar afwachten of je kans maakt. Ook proberen we mensen te bewegen een actie voor ons op te zetten. Door de naamsbekendheid hoop je dat het balletje gaat rollen. Het komt erop neer dat we vrijwel elke avond, als de kinderen op bed liggen, achter de computer kruipen en flink aan de slag gaan. We gaan ervoor! Het is erg intensief en vermoeiend, maar het moet. We hebben geen keus. Maar als er reacties, acties en donaties komen, worden we blij. Dat geeft zoveel energie. Dat we het niet voor niks doen. We doen het voor Tim. We staan niet alleen. Mensen zien ons staan. Mensen zijn met ons begaan. Dat is mooi! Fantastisch!      

Wat kost de bus?
Van meerdere mensen heb ik al de vraag gekregen: Wat kost die bus nu eigenlijk? Het is een moeilijk te beantwoorden vraag, omdat we dat zelf ook nog niet precies weten. Bussen vergelijken is appels en peren vergelijken. De ene bus levert wel af fabriek luchtvering en het andere merk niet. Dat levert al snel een verschil van rond de 6.000 euro. We proberen alle opties en motoren van de bus naast elkaar te zetten en zo te vergelijken dat het een eerlijk vergelijk is, dus met dezelfde motor, dezelfde lengte, dezelfde hoogte. Hein heeft al offertes opgevraagd. De verwachting is dat de bus tussen de 35.000 á 40.000 euro gaat kosten. Dat is inclusief BTW en exclusief BPM. Er is voor particulieren een kortingsregeling BPM voor gehandicapte vervoer. Als een nieuwe bus door een particulier voor gehandicapte vervoer wordt aangeschaft, hoef je geen BPM te betalen. Dit is een aanzienlijk bedrag wat we uitsparen, namelijk 38% bovenop de aanschafwaarde! De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoeveel korting geeft de dealer ons, waar krijgen we de scherpste prijs?

Passing nieuwe rolstoel
In december heeft Tim een passing gehad van een nieuwe rolstoel. Wat houdt een passing precies in? De leverancier neemt dan een paar proefrolstoelmodellen mee. Dan neemt hij alle maten bij Tim, zoals lengte benen en lengte rug. Je praat over alle opties die op een rolstoel mogelijk zijn, en dat zijn er veel. In overleg met ons en met de ergotherapeut wordt er een rolstoel gekozen. Dan ligt de bal weer bij de leverancier: die gaat een prijs afgeven aan de verstrekker. Vervolgens geeft de verstrekker een huurbedrag af aan de gemeente. De gemeente moet dat goedkeuren. Na goedkeuring wordt de rolstoel besteld. Dan wordt, na 6 weken, de rolstoel aan de vertrekker geleverd. Die gaat hem helemaal op maat van Tim instellen. Daarna volgt de laatste passing: Tim gaat in de rolstoel zitten. Alles aan de rolstoel wordt dan op zijn lichaamsproporties aangepast zodat Tim comfortabel zit en de juiste hoeveelheid steun ervaart wanneer hij in de rolstoel zit. We zijn nu op het punt dat de gemeente de offerte heeft goedgekeurd en Tim’s nieuwe rolstoel besteld is. We verwachten dat Tim eind februari in zijn nieuwe rolstoel zit.

Delen
We hebben op Facebook en LinkedIn een oproep gedaan om ons bericht te delen. Daar is massaal gehoor aan gegeven. Met als resultaat dat er al 2 weken lang grote en kleine donaties binnen druppelen. Hier zijn we waanzinnig blij mee. Hierdoor staat de teller nu al op 2.344 euro. Het streefbedrag van ongeveer 35.000 euro is nog ver weg. Maar we merken dat er weer engelen op ons pad komen. Dat geeft ons het energieke gevoel en het volste vertrouwens dat het gaat lukken. Zorgen maken heeft geen zin. Vertrouwen dat het gaat lukken, het loslaten en maar zien wat er gebeurt, is het enige wat we kunnen doen.  Heb je ons bericht nog niet gedeeld, doe het dan nu. Je zou ons er enorm mee helpen. Facebook link | LinkedIn link

Fijne kerstdagen….
We wensen jullie een zalig kerstfeest toe, met veel liefde en gezelligheid.

…en een gelukkig nieuwjaar
Een jaar voorbij gevlogen: onze zoon Lennard werd geboren; veel werk werd er verzet in onze achtertuin om die geschikt te maken voor Tim; Tim die naar het eerste leerjaar op de mytylschool gaat.

Dank je wel lieve mensen voor al jullie steun: voor het luisterende oor, de ideeën en het brainstormen, het oppassen zodat wij even weg konden, de donaties groot en klein, suggesties over de bus, het helpen met acties bedenken en acties oppakken, het lezen en delen van de blog. Dank je wel voor de betrokkenheid. Het geeft ons het gevoel dat we het niet alleen doen en niet alleen staan. We wensen iedereen een heel gelukkig en vooral gezond nieuwjaar toe!

Lieve groeten Jessica