Wat voor een bus?


Er zijn zoveel merken en types. Welke moeten we kiezen? Er zijn heel veel opties. Maar wat is voor ons van belang? De auto moet hoog genoeg zijn zodat we erin kunnen staan. Helaas zit parkeren in een parkeergarage er dan niet meer in. Er moet een tweede rij met stoelen achter de voorste rij komen. Hier zitten de kinderen, met een lege plek in het midden waar Tim’s rolstoel in het midden komt te staan. Dit mag geen dubbele cabine zijn, want Tim moet vanaf achter in de bus naar binnen worden gereden. Aan de achterkant komt namelijk de tillift om de rolstoel omhoog te tillen, de bus in.

Verschillende lengtes en hoogtes
Bussen zijn er in verschillende lengtes, vaak vier lengtes (L). Welke lengte is geschikt voor ons? We willen niet te groot (niet handig met parkeren en kost meer geld) en niet te klein (dan past alles er net niet erin). Alle hulpmiddelen moeten er in passen en de andere spullen die je zoal mee neemt in een auto. Ook wijzelf en onze twee andere kinderen moeten er in mee kunnen. Daarnaast moet de bus geschikt zijn om alle aanpassingen in te maken. Dan is er nog keus uit voor- of achterwiel aandrijving.

Tevens zijn er verschillende hoogtes (H) van de bus. De bus moet hoog genoeg zijn om er recht in te kunnen staan. Je krijgt anders snel last van je rug. Maar aan de andere kant moet de bus zo laag mogelijk zijn, anders kan je nergens parkeren of onder viaducten door. Om een beeld hierbij te krijgen: de doorrijhoogte bij het WKZ ziekenhuis is 1.80 meter, bij parkeergarage Castellum in Alphen aan den Rijn is dat 2.0 meter, bij het ziekenhuis LUMC in Leiden is dat 2.0 meter. Parkeergarages in Utrecht hebben meestal een doorrijhoogte van 1.90 meter. De hoogte van een bus is al gauw 2,5 meter.

Tevens moet je ook een paar jaar voorruit denken. Tim zal over 5 jaar een veel grotere rolstoel hebben. Misschien krijgt hij ook een elektrische rolstoel erbij en een veel groter loophulpmiddel.

We willen dit goed uitzoeken, offertes opvragen en vergelijken. Uiteraard willen we proefritten gaan maken. Vering is ook belangrijk. Want bussen zijn vooral gemaakt als bedrijfswagen om zware spullen en gereedschappen in te vervoeren en niet als personenvervoer. Je wilt niet dat je drie kinderen achterin heen en weer stuiteren door een te stugge vering of juist misselijk worden door het gehobbel.

Merk en model
Busjes, of liever gezegd bestelwagens, zijn er in allerlei vormen en maten, maar aan welk merk en model moet je nu denken?

  • Volkswagen Crafter
  • Opel Movano
  • Renault Master
  • Fiat Ducato
  • Ford Transit
  • Peugot Boxer
  • Mercedes Sprinter

Je kiest niet zomaar een bus. Het gaat om veel geld. We hebben dus nog veel huiswerk te doen. Heel veel keuzes, maten, modellen en prijzen. Welke bus en welk merk weten we nog niet. Ik hou je op de hoogte als we proefritten hebben gemaakt en meer informatie hebben ontvangen.


Lees meer: